הקהילה לשיתוף תכניות בנייה, מאמרים ומדריכים לבנייה בעץ

הכר את העץ – לימבה (אגוז אפריקאי)

עוד מאמר של איתן נויבך מהנגרייה הקהילתית בידיים טובות, והפעם: לימבה aka אגוז אפריקאי.

היום אנחנו עם עץ מיוחד מאוד – לימבה (המוכר גם כ "אגוז אפריקאי", ו"קורינה")
אזור וצורת גידול – עץ הלימבה גדל באזורים הטרופיים של מערב אפריקה. (ולכן הוא קיבל בישראל את השם "אגוז אפריקאי", על אף שאין לו שום קשר למשפחת האגוזים). זהו עץ כביר היכול להגיע לגובה של 60 מטר, בעל כיפת ענפים רחבה המתנשאת בקצהו של גזע ארוך וחלק.
חומר גלם – כאמור, הלימבה מגיעה ממערב אפריקה, ובמחצית
הראשונה של המאה ה20 סבלה מכריתה מאסיבית ולא מבוקרת שהובילה לסכנת הכחדה, אך כיום המין עבר תהליכי שיקום ואינו נמצא ברשימות העצים האדומים שבסכנת הכחדה. אך עדין, כמו הרבה עצים וחומרים שמגיעים מאפריקה, כמחצית מעצי הלימבה נכרתים באופן לא חוקי ולא מבוקר. בארץ ניתן להשיג לימבה (תחת השם "אגוז אפריקאי") במחסני העצים כקורות עץ גושני, או כפלטות לאמי מודבקות בהזמנה.
תכונות העץ – כול קורת לימבה שונה מאוד מחברתה, הן בטקסטורות המקושקשות בגווני שחור אפור כתום (שהן תופעת לווואי לנוכחות של חרקים שחיו בעץ החי), ובאזורים החלקים והנקיים בגווני אפור/צהוב. גם הצפיפות והמשקל של הלימבה משתנים מאוד בין קורה לקורה. סיבי העץ מעט מפותלים ומאתגרים מאוד בהקצעה ידנית, והוא נחשב לעץ ששוחק מהר מאוד להבים.
שימושים נפוצים – עקב הטקסטורות הססגוניות של הלימבה הוא נפוץ מאוד בתעשיית הגיטרות החשמליות (בעיקר גיבסון), ומשמש לאובייקטים עיצוביים, עבודות חריטה, פורניר, ורהיטים ייחודיים.
פחות מתאים ל – הלימבה בעל עמידות נמוכה לריקבון ומזיקים ולכן אינו מתאים לעבודות חוץ או סביבה רטובה.
שתפו את הפוסט
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן