הקהילה לשיתוף תכניות בנייה, מאמרים ומדריכים לבנייה בעץ

כוננית\אי קטן למטבח

תכנית מפורטת ויפה ששלחה לנו הדס לוי האלופה לכוננית שיכולה לשמש גם כאי למטבח.

תהנו…

 

הסבר כללי לגבי מבנה הרהיט

האי בנוי מ-4 רגליים, פלטה עליונה, שתי פלטות שהן המדפים וקורות (אלה שמות שאני נתתי לצורך ההסברים בהמשך). יש קורות קצרות שהן אלה המאפשרות לנו להניח את המדף התחתון והפלטה העליונה על הרגליים (בתוספת זוויות מתכת). יש לנו גם קורות ארוכות שהן משפרות את יציבות המבנה. את המדף האמצעי שמתי באמצעות זוויות מתכת או פלסטיק פשוטות.

 

חומרי גלם נדרשים:  

 

עץ:

  • פלטת עץ 60X120 ס"מ בעובי 18 מ"מ
  • 2 פלטות עץ 60X106 ס"מ בעובי 18 מ"מ
  • 4 קורות עץ 85X10 בעובי 7 ס"מ
  • 4 קורות עץ 56X10 בעובי 18 מ"מ
  • 4 קורות עץ 106X10 בעובי 18 מ"מ

 

ברגים וזוויות:

  • 28 ברגי עץ בקוטר 3 מ"מ ובאורך 30 מ"מ
  • 8 זוויות מתכת – זווית חיבור מחוזקת 30X30X47 מ"מ
  • 48 ברגי עץ בקוטר 3 מ"מ ובאורך 18 מ"מ

במקום ברגים אפשר לעשות עם מסמרים. עם אורכים בהתאמה. במקרה ובחרתם במסמרים, לא ניתן להשתמש בזוויות כי הן מתאימות לברגים. 

 

כלים:

  • מברגה – אפשר גם שתיים שיהיה יותר מהיר
  • מקדח בגודל 3
  • ביט בגודל מתאים לראש הבורג
  • שקען (לא חובה)
  • מטר

 

בנוסף – מומלץ להיעזר בחבר/ה טוב/ה. זה הרבה יותר קל ונוח לעשות את זה ביחד. 

כמו כן, במידה ואתם כמוני ואין לכם חדר עבודה שמתאים לעבודות נגרות בבית, מצאו חלל מספיק גדול שיהיה לכם נוח לנוע בו והוציאו את השטיחים כי יש שאריות של נסורת מהקידוחים בעץ. 

 

שלב 1 – מיקום הרגליים

הניחו את הרגליים על הרצפה (או על שולחן גדול וחזק, אם יש לכם) במרווח של 40 ס"מ זו מזו, כמתואר בשרטוט:

 

אתם יכולים להיעזר בקווים של המרצפות לוודא ששמתם אותן באותו קו בדיוק. שימו לב להניח בדיוק כמו בשרטוט כך שהחלק של הרגליים שפונה לעבר התקרה רוחבו 10 ס"מ ועובי הרגליים, 7 ס"מ, ניצב לרצפה. 

 


שלב 2 – מיקום הקורה העליונה

הניחו אחת הקורות הקצרות בקצה העליון של הרגליים והשאירו 2 ס"מ רווח מכל צד באופן שווה כמתואר בשרטוט (זה עדיין אמור להיות על הרצפה, בשרטוט זה עומד כדי להמחיש את הגדלים בבירור):

 

שלב 3 – יישור הקורה העליונה

וודאו שקצה הקורה וקצה הרגל נמצאים באותו קו ואף אחת מהן לא בולטת החוצה (הביטו בשרטוט להמחשה). אתם יכולים לשים על זה משהו כבד על מנת שהקורה לא תזוז בקלות ואז להזיז עד שמרגישים עם האצבע שהגענו ליישור. בשרטוט להלן אנחנו רואים מבט צד כדי שיהיה אפשר להבין מה הכוונה:

מכוון שעל החלק הזה של הרגליים נניח את הפלטה העליונה נרצה שיהיה ישר.

 

שלב 4 – חיבור הקורה העליונה

חברו אותה ב-4 ברגים באורך 30 מ"מ, 2 בכל צד. 

חברו את הברגים כך שיהיו מרוחקים מהקצה ב-1.5 ס"מ (קשה לי להסביר בדיוק למה, אבל בהמשך נשים ברגים נוספים ולא נרצה שהברגים האלה יפריעו לנו). כדאי לעשות חור מקדים לפחות לפני הבורג הראשון

 

שלב 5 – חיבור הקורה התחתונה

כעת נוסיף את הקורה הקצרה התחתונה, היא זו שתחזיק לנו את המדף התחתון. נניח אותה ונוודא שיש לנו 2 ס"מ רווח מכל צד (כמו עם הקורה העליונה). אני לא שמתי מידות בכוונה, אתם יכולים לבחור לשים אותה איפה שאתם רוצים. קחו בחשבון שיש עוד מדף אמצעי (גם לא חובה רק אם יש לכם צורך באחסון). אני שמה את זה בגובה שהרובוט שואב אבק יכול להיכנס לנקות מתחת שזה משהו כמו 10 ס"מ.

 

בדקו שבכל צד אתם נמצאים באותו מרחק מקצה הרגל, וחברו את הקורה באמצעות 4 ברגים באורך 30 מ"מ, 2 בכל צד (גם כאן הקפידו על מרחק של 1.5 ס"מ מהקצה, כמו עבור הקורה העליונה שחיברנו).

 

שלב 6

חזרו על שלבים 1 עד 5 עבור שתי הרגליים הנוספות.

יופי, עכשיו עשינו חלק גדול מהעבודה ובנינו את הרגליים של האי. 

 

שלב 7  – חיבור פלטה עליונה

הניחו את הפלטה העליונה (60X120, הגדולה יותר) על הרצפה.  מעליה הניחו את אחת מקונסטרוקציות הרגליים שבנינו  (2 רגליים מחוברות בקורות, מה שעשינו בשלבים קודמים) כך שהקורות שחיברנו פונות כלפי פנים, כמתואר בשרטוט. חברו את הרגל לפלטה העליונה באמצעות הזוויות המחוזקות וברגי 18 מ"מ.

 

שלב 8 

חזרו על שלב 7 עבור קונסטרוקציית הרגליים השנייה. כך נראית התוצאה:

 

שלב 9 – הוספת קורות ארוכות עליונות.

כעת הוסיפו את הקורות הארוכות וחברו אותן עם ברגים באורך 30 מ"מ.

 

שלב  10 – הוספת קורות עליונות תחתונות.

כמו בשלב קודם, גם כאן, חברו את הקורות הארוכות לקורות הקצרות באמצעות ברגים באורך 30 מ"מ

 

שלב 11 – הכנת מדף אמצע (אופציונלי)

ניקח את פלטת האמצע ונחבר אליה זוויות מחוזקות בקצוות באמצעות ברגי 18 מ"מ, שימו לב לשים את הזוויות בטווח של 10 ס"מ מהפינות כמתואר בשרטוט:

 

שלב 12 – הוספת המדף התחתון

נהפוך את הרהיט כך שיהיה כמו שהוא צריך להיות בסוף – עם הרגליים על הרצפה. נוכל להניח את המדף התחתון על המלבן שנוצר מהקורות שהוספנו לרגליים:

ניתן להניח אותו פשוט על בלי לחבר. במיוחד אם אתם הולכים לשים עליו דברים כבדים. אפשר גם להוסיף זוויות כמו שעשינו עבור הפלטה העליונה (אבל אז יהיה לכם יותר נוח לעשות את זה כשהוא פונה כלפי מטה או על הצד).

אם קשה לכם להכניס אותו פנימה (לפעמים יש כל מיני סטיות קטנות בחיתוך או באיך שחיברנו ואז זה לא בדיוק), אז אפשר להפעיל קצת כוח פיזי כדי שיישב טוב יותר. אפשר גם לתת מכות קלות עם פטיש עטוף בבד כדי להכניס את המדף למקום.  

 

שלב 13

נוסיף את המדף האמצעי (אם רוצים). אנחנו צריכים קודם למדוד כך שיהיה בגובה שווה מהמדף התחתון. ניקח מטר ונסמן מרחק שווה בכל אחת מהרגליים מהמדף התחתון. 

 

שלב 14 – הוספת המדף האמצעי
חברו את המדף האמצעי עם ברגים של 18 מ"מ באמצעות הזוויות המחוזקות שחיברנו קודם. השתמשו בסימונים שעשיתם בשלב הקודם כדי לחבר במיקום הנכון. במקרה זה תצטרכו להיעזר במישהו שיחזיק את המדף בזמן שאתם מחברים אותו, אפשר גם לקחת ערמת ספרים ולהניח בצד אחד ואז הם יתמכו בזמן שאתם מחברים בצד השני.

 

שלב 15 – שיוף וצביעה

 

אם בא לכם לצבוע את העץ אפשר לצבוע בצבע המתאים לעץ. לדעתי עדיף צבע על בסיס מים. אני אוהבת את המראה הטבעי של העץ ולכן אני מורחת אותו בלכה על בסיס מים (רצוי לשייף קודם בנייר זכוכית עדין (מספר 150 או 240). יש אפשרות גם לעשות את הגימור עם שמן פשתן מבושל ששמעתי בעבר בסדנת נגרות על מעלותיו הרבות עבור רהיטי העץ וגם פעם עשיתי איזשהו גימור איתו, אבל זה חומר שקשה להשיג אותו, וגם צריך למרוח אותו מספר פעמים לאורך זמן, ולכן אני עושה את זה עם לכה. את הלכה חשוב למרוח עם מברשת ולא עם רולר. אני עשיתי פעם עם רולר וזה משאיר נקודות כאלה לא יפות. 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן